Het kabinet heeft een nadere update gegeven op diverse maatregelen in verband met het coronavirus.
Tegemoetkoming loonkosten (NOW)
Het portaal voor de tegemoetkoming loonkosten is momenteel nog niet geopend. De verwachting is dat het portaal op 6 april a.s. kan worden opengesteld.
Het kabinet heeft gisteren in een brief een nadere invulling gegeven aan de voorwaarden voor de NOW. Hieronder volgt een korte opsomming van de belangrijkste nieuwe informatie:
- de NOW geldt voor werknemers en werkende met een zogenoemde ‘fictieve’ dienstbetrekking. Ook voor flexwerkers, werknemers met een nulurencontract en uitzendkrachten geldt de NOW. Door payroll- en uitzendwerkgevers kan ook een beroep worden gedaan op de NOW. De niet-verzekerde directeur-grootaandeelhouders (dga) vallen niet onder de NOW, ook niet als de dga vrijwillig verzekerd is;
- de tegemoetkoming bedraagt maximaal 90% van het socialeverzekeringsloon uit tegenwoordige dienstbetrekking. Ook aanvullende lasten en kosten zoals werkgeverspremies, werknemersbijdragen aan pensioen en de opbouw van vakantiebijslag wordt gecompenseerd. Dit gebeurt door middel van een fictieve opslag van 30% voor de werkgeverslasten. Er geldt een maximum van EUR 9.538 per werknemer per maand;
- de NOW geldt in beginsel voor een periode van drie maanden ingaande op 1 maart 2020;
- de tegemoetkoming op basis van de NOW wordt berekend aan de hand van het omzetverlies over een periode van drie maanden naar eigen keuze startend op 1 maart, 1 april of 1 mei. Hierbij wordt deze omzet vergeleken met de totale omzet uit het jaar 2019 gedeeld door vier. Het omzetverlies wordt bij een concern berekend op concernniveau. Voor het begrip omzet wordt aansluiting gezocht bij het jaarrekeningenrecht of de winstaangifte voor de inkomstenbelasting;
- de werkgever kan eenmalig per loonheffingsnummer een voorschot van 80% aanvragen bij het UWV. Achteraf zal de NOW-subsidie nog formeel worden vastgesteld en een definitieve afrekening worden opgemaakt;
- de betaling van het voorschot vindt plaats in drie termijnen. Er wordt gestreefd naar een eerste betaling binnen 2-4 weken.
Voor de nadere voorwaarden van de NOW verwijzen wij u naar onze eerdere berichtgeving hierover.
Tijdelijke extra bijstand voor ondernemers/zzp’ers (TOZO)
De regeling voor tijdelijke extra bijstand voor ondernemers/zzp’ers wordt uitgevoerd door gemeenten. In afwachting van de definitieve regeling is het nu al mogelijk om een voorschot aan te vragen bij de gemeente. De tijdelijke maatregel is met terugwerkende kracht per 1 maart 2020 van kracht. Het is de verwachting dat de definitieve regeling nog enkele weken op zich laat wachten.
Op de tijdelijke extra bijstand voor ondernemers/zzp’ers kan ook een beroep worden gedaan door de directeur-grootaandeelhouder (‘dga’) die aan de volgende voorwaarden voldoet:
- de dga besteedt ten minste 1.225 uur per jaar aan de onderneming;
- er is sprake van volledige zeggenschap en van het dragen van financiële risico’s, en
- de dga dient naar waarheid te verklaren en aannemelijk te maken dat de BV nu geen salaris kan uitbetalen.
Noodloket/TOGS
De regeling Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS) is per 27 maart 2020 opengesteld. De TOGS (die eerder bekend werd gemaakt onder de noemer Noodloket) is een eenmalige belastingvrije gift van EUR 4.000 aan ondernemingen die rechtstreeks zijn getroffen door overheidsmaatregelen rond de coronacrisis. Ook bepaalde culturele instellingen kunnen de TOGS aanvragen.
Op basis van een eerste afbakening kunnen de volgende doelgroepen een beroep doen op de regeling:
- eet- en drinkgelegenheden (restaurants, cafetaria’s, cafés en dergelijke)
- bioscopen
- haar- en schoonheidsverzorging (kappers, pedicures, visagisten en dergelijke)
- reisbemiddeling en reisorganisaties
- rijschoolhouders
- sauna’s, solaria, zwembaden, fitnesscentra, sportclubs en sportevenementen
- bepaalde private culturele instellingen zoals musea, circus, theaters, schouwburgen en muziekscholen
- bepaalde groepen ondernemers in de non-food, zoals winkeliers.
De TOGS wordt toegekend per onderneming en niet per vestigingseenheid. Aan de hand van de branche en sectorcode (SBI) is een lijst samengesteld, deze lijst zal later nog worden aangevuld en aangepast.
Overige maatregelen
Naast de bovenstaande maatregelen zijn er nog diverse andere maatregelen getroffen. Meer informatie hierover is te vinden in onze eerdere mailings en in de kamerbrief van 27 maart 2020 en de kamerbrief van 31 maart 2020.